Головна Статті Енергія 2023 Кому належать мережі АЗС в Україні
commentss Cтатті Всі новини

Кому належать мережі АЗС в Україні

Після початку війни ціни на паливо значно зросли, що допомагає отримати вищі прибутки для власників мереж АЗС. Хто та як заробляє на паливі в Україні та кому належать найбільші мережі АЗС.

25 жовтня 2023, 23:10 comments7675
Поділіться публікацією:
Автор:
avatar

Slava Kot

Російська агресія 24 лютого 2022 року радикально змінила ситуацію на паливному ринку України і, звичайно ж, не могла не позначитися на цінах, які зросли за окремими позиціями до 60 гривень за літр. Також складно підрахувати, скільки саме АЗС сьогодні працюють, а не були знищені, опинилися на окупованих територіях або були тимчасово закриті. Але до певної міри це навіть зіграло на руку бізнесменам, які володіють заправками, що працюють, адже дозволило заробити більше. Але хто ж усі ці люди?

Кому належать мережі АЗС в Україні

Хто є власником мереж АЗС в Україні. Фото з відкритих джерел

Група Приват – Ігор Коломойський та Геннадій Боголюбов (близько 1000 АЗС)

До війни група "Приват" Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова по праву вважалася №1 на паливному ринку України, а її власники могли називати себе "бензиновими королями". Це підтверджувалося приблизно 1000 автозаправних комплексів, що працювали під брендами ANP (більше 400 заправок), Авіас плюс (близько 350), Авіас (близько 90), ЗНП, Мавекс, Юкон та Юкон сервіс, Sentosa Oil та інші.

Часто до цього показника додавали понад 500 АЗС ПАТ "Укрнафта", в якій державі належало 50%+1 акція, але топ-менеджмент виявлявся зазвичай дуже лояльним до бізнесменів з Дніпра.

З огляду на те, що у довоєнний час загальна кількість легальних АЗС в Україні була близько 6000, "Приват" контролював від 17% до 25% роздрібного ринку країни. Щоправда, не завжди це йшло їм на користь, наприклад, коли Антимонопольний комітет України накладав на підприємства групи мільярдні штрафи.

Скільки грошей все це приносило Ігорю Коломойському та Геннадію Боголюбову складно сказати, адже навіть у спокійні роки компанії "Привата" не надто звітували про свої доходи на паливному ринку. Але явно йдеться про десятки мільярдів гривень.

Так, за даними аналітичного сервісу YouControl, ТОВ "Торгівельно-виробнича фірма "Авіас" у 2015-му році виручила близько 7,1 млрд грн., ТОВ "Торговий дім "Авіас" у 2016-му році близько 5,5 млрд грн.

При цьому компанія примудряється заробляти навіть на формально чужих заправках. Так, улітку державний "Приватбанк" заявив, що "Приват" не платить за оренду 245 АЗС, переданих у лізинг ще 2016 року. Сума боргу перевищила 10 млрд. грн., а ще близько 1,87 млрд. грн. вони могли принести Ігорю Коломойському, продаючи паливо, повідомляє Forbes-Україна. Тобто загальний прибуток "Привату" на 245 АЗС за неповних 6 років становить не менше 12 млрд грн.

В результаті, навіть перебуваючи у слідчому ізоляторі з 2 вересня, Ігор Коломойський продовжує залишатися "бензиновим королем України №1", хоч і ділить це звання з партнером Геннадієм Боголюбовим. Однак останній завжди вважав за краще триматися в тіні свого відомого соратника по групі "Приват".

Укрнафта та держава (близько 550-700 АЗС, з яких працюють 456)

Близько 550 автозаправних комплексів, які були у складі ПАТ "Укрнафта", забезпечували компанії 2 місце у списку найбільших мереж АЗС в Україні, але повністю контролювалися групою "Приват".

Однак у 2022 році було заявлено про широкі плани створення державної мережі АЗС, на базі конфіскованих російських активів. Тоді йшлося про 140 заправок "Глуско", які мали стати основою мережі, що створюється "Нафтогазом". Але з управлінням "Нафтогаз" не впорався і у вересні 2023-го мережа АЗС перейшла до управління "Укрнафти". Остання, після її націоналізації в листопаді 2022 року, стала на 100% державною, тому тепер кількість державних АЗС на ринку може зрости приблизно до 700, з урахуванням 550, якими вже володіє націоналізована компанія.

Втім, це загальна кількість заправних комплексів, насправді ж, за даними сайту "Укрнафти", працюють 456 заправок. Але цього вистачає для того, щоб держава була гравцем №2 на роздрібному ринку палива.

WOG – Степан Івахів та Сергій Лагура (загалом 415 АЗС, з них 382 працюють)

Попри свою "англійську" назву, що є англомовною абревіатурою поєднання "Західна нафтова група", WOG завжди належав лише українським бізнесменам Ігорю Єрємєєву, Степану Івахіву та Сергію Лагуру. Паливний бізнес тріо розпочав у 2000-му році з першої АЗС під брендом WOG, а до 2022 року мережа налічувала вже 415 заправок. Щоправда, після смерті Ігоря Єрємєєва у серпні 2015-го його родина у 2022-му продала свою частку бізнес-партнерам.

Організаційно WOG — це кілька десятків працюючих або ліквідованих фірм, найбільший інтерес з яких представляє ТОВ "Вог ресурс", що належить Сергію Лагуру та Світлані Івахів. За 2022 рік компанія заробила 38,4 млрд грн, що на 5,4 млрд грн більше, ніж у довоєнному 2021-му.

До цього базовою структурою WOG було ТОВ "Вог трейд", яке за 2018 рік заробило близько 29 млрд грн, але восени 2022-го було відкрито справу про визнання фірми банкрутом.

Хай там як, WOG продовжує працювати і, судячи з даних сайту бренду, зараз працюють 382 заправки компанії, які принесуть своїм власникам у 2023 році ще кілька десятків мільярдів гривень.

ОККО – Віталій Антонов (413 заправок)

Мережа АЗС ОККО зародилася у західних регіонах країни 1999-го. До війни кількість АЗС в ОККО дорівнювала 413, скільки з них працюють зараз – невідомо.

Структурно ОККО повторює WOG і є масою різних ТОВ, які заробляють на продажі палива, отже оцінити загальний дохід групи компаній важко. Мабуть, найбільшим гравцем є "ОККО-драйв", який виручив у 2022 році 9,25 млрд грн, "ОККО енерджі" вторгував 2,5 млрд грн, "ОККО-постач" 2,2 млрд грн, а "ОККО-лайт" та "ОККО-ресурс" на двох — ще майже 2 млрд грн.

Усі ці мільярди гривень компанії принесли львівському підприємцю Віталію Антонову, власнику Універсальної інвестиційної групи, до складу якої входять понад 150 компаній.

Мережа АЗС Amic – австрійська Amic Energy або російський "Лукойл" (234 АЗС, з них працюють 189)

До лютого 2016 року російській компанії "Лукойл" в Україні належала власна мережа заправок, приблизно з 240 АЗК, які були куплені австрійською компанією Amic Energy зі штаб-квартирою у Відні.

Вже тоді багато хто звернув увагу, що левова частка активів Amic Energy (близько 400 АЗС із загальної кількості до 470) відносилися до активів "Лукойлу" в Україні, Польщі та країнах Балтії. Це викликало сумніви в тому, чи справді австрійська компанія є сумлінним покупцем, чи на неї просто переписали активи, щоб уникнути їхньої конфіскації.

Втім, до серпня 2022 року це не заважало компанії вести бізнес та заробляти в Україні. Так, за 2021 рік виручка підприємства з іноземними інвестиціями "Амік Україна" склала 11,1 млрд грн.

Однак у серпні 2022 року Бюро економічної безпеки України через суд добилося арешту АЗС та земельних ділянок компанії у справі про можливе ухилення від сплати податків (на 270 млн грн) та виведення прибутку до Росії на суму 1 млрд грн.

У самій мережі АЗС відкинули усі звинувачення з боку БЕБ, визнавши арешт 234 своїх заправок.

Втім, уже взимку 2023-го з'ясувалося, що арешт ніяк не заважає заправкам мережі працювати: із 227 АЗС працювало 197. Щоправда, на даний момент на сайті компанії вказано лише 189 заправок.

Що ж до фінансових результатів, то своїм власникам – громадянам Австрії Йоханесу Клезлу та Гюнтеру Майєру "Амік Україна" у 2022 році принесла 8,5 млрд грн доходу.

БРСМ-Нафта – Андрій Біба (222 АЗС, з них 214 працюють)

Мережа АЗС "БРСМ-Нафта" розпочала роботу у 1992-му році, а її власник, столичний підприємець Андрій Біба, обрав стратегію розвитку у вигляді реінвестування прибутку та розширення не лише географії, а й напрямів роботи. Так, у 2020 році компанія відкрила власні супермаркети при АЗС під назвою Good market з асортиментом товарів повсякденного попиту.

Станом на жовтень 2023 року до мережі АЗС входять 222 заправки, з яких працюють 214, ще 8 залишилися на окупованих територіях.

Скільки коштів приніс продаж палива "БРСМ-Нафтою" 2022-го року Андрію Бібі знайти не вдалося.

Мережа АЗС МОТТО – Ярослав Тіпайло (150 АЗС, 115 з них працюють)

Про мережу заправок під брендом МОТТО відомо небагато, хіба що, як каже сайт компанії, під цією ТМ працюють близько 150 АЗС у 21 області України. Її структурою, що об'єднує, є ТОВ "Мото трейдинг", що належить бізнесмену Ярославу Тіпайлу. Він же є власником, справжнім чи колишнім, ще ряду фірм, що працюють на ринку нафтопродуктів, які періодично брали участь у корпоративних конфліктах, наприклад, навколо АЗС мережі "БРСМ-Нафта".

У 2021-2022 роках ТОВ "Мото трейдинг" не надав даних про доходи у відкритий доступ, а у 2020-му вторгував 401 млн грн, що в 3 рази менше ніж за 2019-й рік.

Зазначимо, що влітку у компанії проводилися обшуки – Нацполіція підозрювала мережу АЗС у виробництві та продажу контрафактного палива.

Мережа АЗС Shell – росіянин Едуард Худайнатов (132 заправки)

За даними ЗМІ, хоча до мережі Shell і входять 132 заправки, що працюють під найвідомішим брендом однойменного голландського консорціуму, насправді це прикриття для російської компанії "Роснефть".

У 2014-му році російська ННК (Незалежна нафтова компанія) купила 49% акцій Alliance Oil Company (Британські Віргінські Острови), яка через українські компанії спільно з групою Shell володіла мережею АЗС та нафтобазами в Україні та мала право на ексклюзивне постачання нафтопродуктів.

Безпосереднім управителем мережі Shell в Україні є ТОВ "Нафтова компанія "Альянс-Україна" і хоча її офіційним власником вказано громадянина Болгарії Івана Коларова, Мін'юст України вважає його підставною особою Едуарда Худайнатова і на початку жовтня подало позов до Вищого антикорупційного суду України про націоналізацію компанії.

Як неважко зауважити, фактично до кожного другого бізнесмена з-поміж власників основних мереж АЗС України держава має питання – хтось уже сидить, поки в СІЗО, у когось заарештували або хочуть заарештувати активи, когось підозрюють у контрафактному виробництві палива. Все це разом з озвученими планами щодо створення національної мережі АЗС, в якій можуть увійти до 700 АЗС, говорить про плани держави зробити перерозподіл на паливному ринку країни. Благо зробити це під час війни набагато простіше і завжди можна знайти зручний привід.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини